Laman Social- Malaysia- Singapore- Brunei- Indonesia

Friday 20 February 2015

Tips Serangan Jantung Ketika Bersendirian


Andaikan skrg sudah pukul 7:25pm dan anda dlm perjalanan balik seorang diri selepas hari bekerja yang luar biasa sibuk nye. Anda benar-benar penat, gelisah dan kecewa.

Tiba-tiba anda rasa sakit yang menyucuk di bahagian dada yang mula menular ke lengan dan ke atas di bahagian rahang muka.

Anda hanya ada 5 batu daripada hospital yang terdekat . Malangnya anda tak pasti anda akan sempat sampai ataupun tidak ke hospital tersebut.

Anda telah dilatih utk melakukan CPR, tetapi tak diajar cara utk melakukn CPR ke atas diri sendiri...
BAGAIMANA MENANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA BERSEORANGAN
Kebanyakan anda berseorangan ketika diserang sakit sakit jantung. Tanpa pertolongan, mereka yang menghadapi masalah ini - jtg berdegup tak menentu dan mula rasa hendak pitam, hanya mempunyai masa 10 saat sahaja sebelum pengsan.

Walau bagai mana pun mangsa boleh membantu diri sendiri dengan batuk berulang kali secara kuat dan berterusan. Tarik nafas dalam-dalam sebelum batuk dan batuk mesti lah dalam dan berpanjangan seperti semasa anda ingin membuang kahak yang ada jauh di dalam paru-paru.

Menarik nafas dan batuk ini mesti diulang lebih kurang setiap 2 saat tanpa henti sehingga bantuan datang atau sehingga jantung berdegup normal semula.

Tarikan nafas yang dalam membawa oksigen ke dalam paru-paru & mekanisma batuk mengepam jantung dan memastikan darah terus beredar.

Tekanan ke atas jantung akibat gerakan batuk ini juga membantu jantung berdegup dengan ritma yang normal semula. Dengan ini mangsa serangan jantung sempat dan berupaya untuk ke hospital sendiri.


Bantu orang lain dengan menyebarkn mesej ini kepada seramai yang mungkin. Ia boleh, menyelamatkan nyawa seseorang!!! .

ARTIKEL BERKAITAN : Ada WANITA yang menumpang di rumah seorang lelaki tanpa disedari


No comments:

Post a Comment